Lekkagemeldingen bij extreem weer: wat te doen?

Consolidated_Stormprotocol_S (1)

Begin 2018 werd Nederland getroffen door één van de zwaarste stormen van de afgelopen 50 jaar. De storm liet een spoor van vernieling achter, waarna Consolidated geconfronteerd werd met een recordaantal lekkagemeldingen. Met man en macht is gewerkt om alle lekkagemeldingen zo snel mogelijk te verwerken. Daarbij moest flink geïmproviseerd worden. Inmiddels heeft Consolidated een stormprotocol opgesteld waarin beschreven staat hoe te handelen bij extreme weersomstandigheden. Zo hopen we een volgende keer efficiënter en sneller te kunnen handelen.

Top-10 storm

De storm van 18 januari was kort, maar hevig. De kracht ervan kwam voor veel mensen als een verassing. Korte tijd was Nederland volledig in de ban van de storm. Online verschenen beelden van mensen die werden weggeblazen, een mobiel toilet dat door de straat vloog en een compleet dak dat met één rukwind van een flatgebouw werd getild. Nadat de storm was gaan liggen, werd snel duidelijk dat met name het oosten en het midden van het land zwaar getroffen waren. Bij Consolidated stond de telefoon vanaf dat moment roodgloeiend. Nooit eerder kreeg het dakbedrijf in zo’n korte tijd zo veel lekkagemeldingen binnen.

Prioriteiten stellen

‘Ik werk al heel wat jaren als Dakwacht-inspecteur bij Consolidated, maar zo’n gekkenhuis heb ik nooit eerder meegemaakt’, zegt Daiel Serreli. ‘We kregen ontzettend veel meldingen binnen, variërend van pannen die van daken waren gewaaid tot bomen die op daken waren gevallen. Alles kwam tegelijk, en dan is de vraag: wat heeft prioriteit?’

Nooit eerder zo veel lekkagemeldingen in zo’n korte tijd

Schade aan pannendaken

Dat was ook de vraag die Frank Mulhof bezighield. Als regiodirecteur is Mulhof verantwoordelijk voor Noordoost-Nederland: ‘Wij kregen de meeste meldingen binnen uit de omgeving Enschede en Haaksbergen. Afgewaaide pannen waren de voornaamste boosdoeners. Dat was even wennen, omdat we als Consolidated vroeger alleen platte daken deden. Vandaar dat de druk op de organisatie nu groter was dan ooit tevoren. Toen de meldingen maar bleven binnenstromen, hebben we besloten: vaste klanten gaan vóór. Omdat we voornamelijk voor woningcorporaties werken, hadden particulieren op dat moment even minder prioriteit.’

Recordaantal lekkagemeldingen

Ook in de provincie Utrecht en Almere hield de storm flink huis. ‘Er was één woningcorporatie met alleen al 900 lekkagemeldingen’, zegt Bastiaan Bras, bedrijfsleider van de vestiging Amsterdam en verantwoordelijk voor de regio Noord-West Nederland. ‘Onmogelijk om alle meldingen in ons gebruikelijke tempo te verwerken. Gelukkig was er ook veel begrip bij onze klanten. Er was immers overduidelijk sprake van overmacht.’

Eerste hulp bij schade aan daken

Medewerkers werden opgetrommeld en waar mogelijk werden hoogwerkers geregeld. Bras: ‘We moesten van het ene op het andere moment opschalen. Eerste prioriteit was om zo veel mogelijk daken dicht te krijgen. Vaak moest dat provisorisch, middels een noodmaatregel, omdat er al snel geen dakpannen en dakramen meer te krijgen waren. Bovendien hadden we niet genoeg dakwachters en dakdekkers om alle meldingen direct op te volgen. We hebben een beroep gedaan op onderaannemers en co-makers. Dat kon prima, omdat een deel van de reparaties bestonden uit het terugleggen van verschoven pannen.’

Vooral veel schade aan pannendaken

Logistieke operatie

Het moeilijkste was om alles in goede banen te leiden en de verwachtingen van klanten op een goede manier te managen. ‘Na zo’n storm heeft alles haast’, gaat Bras verder. ‘De uitdaging is om de juiste prioriteiten te stellen om zo efficiënt mogelijk te werken. Dat vraagt veel planning. Uiteindelijk hebben we een wijkaanpak gehanteerd, waarin we alle meldingen in een bepaalde wijk of straat bundelden. Op deze manier hebben we in relatief korte tijd heel veel daken dicht gemaakt. In de nasleep zijn we tot wel twee maanden bezig geweest om alles écht goed te repareren.’

Stormprotocol

Naar aanleiding van de storm heeft Consolidated een protocol opgesteld. Bras: ‘In het protocol staat beschreven welke verantwoordelijkheden medewerkers hebben als dit soort extreme situaties zich in de toekomst opnieuw voordoen. Verder hebben we afspraken gemaakt met co-makers die fungeren als flexibele schil zodra er ad hoc opgeschaald moet worden. En nu maar  wachten op de volgende storm, zodat we het protocol in de praktijk kunnen testen.’

three-man

werken bij
Consolidated?

blank87
blank87

Wij zijn altijd geïnteresseerd in enthousiaste vakmensen en gedreven professionals. Bekijk onze vacatures of stuur een open sollicitatie.