Dakonderhoud: werken aan een toekomstbestendig dak
Een reparatie aan uw dak? Dan wilt u vooral dat er snel een expert langs komt voor reparatie. Denkt u na over de toekomst van uw vastgoed, dan heeft u misschien wel veel uitgebreidere plannen met uw dak. Of het nu gaat over het oplossen van ad hoc uitdagingen of vooruitblikken in de toekomst, bij Consolidated bent u aan het juiste adres. Regiodirecteur Frank Mulhof neemt u mee in de verschillende mogelijkheden omtrent onderhoud.
Waar het onderhoud van daken betreft hebben we bij Consolidated alle disciplines in huis. Daardoor is het voor u als klant mogelijk om het onderhoud van uw dakbezit volledig bij ons neer te leggen, in plaats van bij verschillende bedrijven. Zo houdt u overzicht en grip op de kwaliteit van uw daken. Dat is efficiënt en het helpt u kosten te besparen. Frank Mulhof houdt zich zowel aan de tekentafel als op het dak bezig met de verschillende soorten onderhoud. Hij licht ze toe:
Alledaagse dakservice
Onder dagelijks onderhoud rekenen we de werkzaamheden op het dak. Van het repareren van lekkages tot het preventief onderhoud. Daaronder verstaan we het periodiek reinigen van goten en daken, inspectie en onderhoud en onderhoud van valbeveiliging. ‘Dagelijks onderhoud doen we meestal op basis van een melding maar het kan ook in contractvorm. Dan komen we bijvoorbeeld één of twee keer per jaar langs om reparaties te verrichten en het dak helemaal schoon te maken,’ aldus Frank.
Onvoorziene dak-uitdagingen
Als een monteur van Consolidated een reparatie op het dak verricht, kijkt hij altijd even verder om te controleren of er nog andere gebreken zijn en zorgt dat deze zo snel mogelijk worden opgelost. Correctief onderhoud noemen we dat. ‘Een kapotte lichtkoepel of lood dat uit de muur hangt? We zetten het gelijk in ons dakmanagementsysteem Dakota, zodat de klant er een melding van krijgt. Vaak zijn het dingen die binnen een korte tijd moeten worden aangepakt, zodat er geen verdere schade ontstaat.’ Bij akkoord komt onze monteur snel weer langs om het te verhelpen.
Daken toekomstbestendig maken
Planmatig onderhoud richt zich meer op de lange termijn. Onze dakexperts maken een onderhoudsplan waarmee u als klant jaren vooruit kunt. Frank legt uit hoe dat gaat: ‘We beginnen met een 0-meting volgens de NEN-2767 norm om de status van het dakbezit inzichtelijk te krijgen. Op basis daarvan bepalen we welke daken en dakdetails prioriteit hebben en welke nog kunnen wachten. Daarbij houden we ook rekening met de toekomstvisie van de klant. Moet het gebouw nog 30 jaar mee of is de toekomst onzeker? Dat kan bepalend zijn voor bijvoorbeeld de keuze van het dekkingsmateriaal.
Samen vooruit kijken
In de praktijk gaan de verschillende soorten onderhoud vaak hand in hand. Zo kan een samenwerking die begint met een kleine opdracht overgaan in een meerjarenproject. ‘Soms blijkt na een check dat het gunstiger is om het dak volledig te renoveren. Bijvoorbeeld om te voorkomen dat we steeds opnieuw moeten langskomen voor reparaties. We doen dan een uitgebreide inspectie en maken een plan. Daarbij werken we standaard twee scenario’s uit. Één waarbij we het huidige dak in stand houden en één waarbij we het dak energetisch verbeteren. Energie besparen is namelijk ook voor veel van onze klanten een hot item.’
Door data gedreven
Ons dakmanagementsysteem Dakota speelt een enorm belangrijke rol als het gaat om onderhoud. Dakota legt vast wat monteurs op het dak doen op het gebied van lekkages, onderhoud en renovatie. Maar ook gegevens als keuringscertificaten, veiligheidsrapportages, rapportages branddoorslag en de flora- en faunawet verzamelen we in het systeem. Waarom dat zo waardevol is voor de samenwerking met klanten? ‘Over het algemeen geldt dat inzicht krijgen in de kwaliteit van je dak moeilijk is. Het is namelijk niet een plek waar je je dagelijks bevindt. Dakota maakt de informatie over het dak inzichtelijk. Op basis daarvan kunnen wij de klant altijd een goed onderbouwd advies geven,’ aldus Frank.
Makkelijk in contact
Bij onderhoud is het belangrijk dat tussen opdrachtgever en uitvoerder goede afspraken worden gemaakt. Ook daarvoor gebruiken we bij Consolidated Dakota. ‘Onze klanten kunnen bijvoorbeeld via Dakota melding maken van een lekkage. Vervolgens maken we via hetzelfde systeem een afspraak voor het onderhoud. Deze wordt altijd via mail of sms bevestigd. Zo staan onze monteurs zelden voor een dichte deur. Na het onderhoud zetten we een verslag, inclusief foto’s van vóór en na en eventuele gevolgschade, in Dakota. We zorgen dus dat de opdrachtgever altijd goed op de hoogte is, om wat voor onderhoud het ook gaat,’ aldus Frank.
Meer informatie
Van woningcorporatie tot zorginstelling, van scholengemeenschap tot bierbrouwerij. Verschillende soorten opdrachtgevers waaraan Consolidated dakonderhoud op maat levert. Benieuwd wat we kunnen betekenen voor u en uw daken? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.
Andere dakvragen?
Ben je dakbeheerder, werk je bij een woningcorporatie en heb je nog andere dakvragen? Deel ze met ons via www.consolidated.nl/contact, we denken graag met je mee!
Wij zijn altijd geïnteresseerd in enthousiaste vakmensen en gedreven professionals. Bekijk onze vacatures of stuur een open sollicitatie.