Dakwachters volgen klanttevredenheidstraining

Dakwachters volgen klanttevredenheidstraining

Wat te doen met een boze bewoner? Hoe leg je uit dat een lekkage niet vandaag te verhelpen is? De afgelopen maanden kregen alle Consolidated-dakwachters antwoord op deze vragen tijdens een klanttevredenheidstraining.

Gemotiveerde jongens

Sophie Verstraeten van Pieterman Training vertelt: ‘De dakwachters hebben dagelijks klantcontact. Hierin hebben ze te maken met taalbarrières, onvrede en andere obstakels. Ik merkte tijdens de trainingen dat het gemotiveerde jongens zijn, die heel graag willen weten hoe ze hiermee moeten omgaan’.

Met elkaar in discussie

Alle dakwachters volgden een training van een dag. Tijdens deze training gaf Verstraeten praktische tips en liet ze de mannen met elkaar in discussie gaan. ‘We hebben alle theorie behandeld aan de hand van voorbeelden uit de praktijk’, vertelt ze. ‘Samen hebben we nagedacht over hoe het nog beter kan’.

Een berg mensenkennis

Dakwachters Sjaak Bakker (40 jaar op het dak) vond vooral die kennisuitwisseling nuttig. ‘Ik loop al zo lang mee, ik heb inmiddels een berg mensenkennis. In de open discussie kon ik mijn ervaring delen met jongere collega’s. Zo vaak spreken we elkaar niet, dus het was goed dat hier ruimte voor was.’

De juiste vragen

Trainer Verstraeten bood ook handvatten voor als een situatie wél dreigt te escaleren. Ze legt uit: ‘Soms is een bewoner al boos voordat de dakwachter iets heeft kunnen doen. Met die emotie moet je iets doen, je moet weten waar het vandaan komt. Als jij je in iemand verplaatst en je openstelt, stelt de ander zich ook open. Door de juiste vragen te stellen, houd je de leiding in een gesprek’.

Belangrijkste tip

Verstraeten benadrukt het belang van feedback geven: leg de bewoner uit wat het probleem is en wat je eraan gaat doen. Dit is ook Ron Ipskamp (12 jaar op het dak) belangrijkste tip voor jongere collega’s: ‘Vertel wat je gaat doen en laat na afloop zien wat je precies hebt gedaan. Dat waarderen mensen’.

Meer weten over Consolidated?

Neem contact op met één van onze medewerkers.